Plánujeme let

Počasí

Počasí

Počasí se nedá naplánovat 😉
Můžete se ale orientovat podle předpovědi.

Co je pro bezpečné létání důležité ?

Vítr, teplota, viditelnost, srážky, KP index.

Vítr

Neměli byste létat při větru větším, než 10 m/s (cca do 40 km/h). Větší stroje zvládnou i silnější vítr ale:

  • ve větru se mnohem rychleji vybíjí baterie – myslete na to a nechte si větší rezervu pro bezpečný návrat.
  • nenastavujte výšku pro návrat na místo startu (RTH) zbytečně vysoko – ve 100m může foukat mnohem víc, než v 50m!
  • ve větru si nechte více prostoru pro manévrování – držet se dál od překážek (stromy, keře) – při silnějším poryvu to hlavně lehčí stroj nemusí zvládnout.
  • Pozor na letní bouřky – vítr před bouřkou zesiluje velmi rychle!
  • Není žádný předpis pro vítr – je čistě na vás, na co si troufnete ale hlavně při nárazovém větru buďte opatrní!

Můžete použít např. www.windy.com kde jsou i poryvy větru (na obrázku je vidět, že vítr je okolo 6 m/s ale poryvy přes 10 m/s).

Viditelnost

Podle doplňku X se ve vzdušném prostoru třídy G smí létat vně oblaků (platí i pro mlhu). A protože bychom měli létat tak, abychom stroj viděli, je to nejen podle předpisů ale i podle zdravého rozumu.

Krom toho je zakázáno létat v noci! Letět můžete od občanského svítání do občanského soumraku.

Kdy je občanské svítání a soumrak zjistíte buď na webu nebo pomocí některé aplikace pro mobil/tablet.

Teplota

Při letech pod nulou (nebo lehce nad) dávejte hlavně pozor na námrazu. Těžko ji předpovíte takže nezbývá než sledovat chování stroje. Pokud vidíte pokles výkonu, nestabilní chování – rychle přistaňte. Námraza se může vytvořit během minut a stroj může jít velmi rychle k zemi 🙁
Námraza se může vytvořit i při teplotách lehce nad nulou.

Baterky: při nízkých teplotách (a naopak při teplotě 40 a více) velmi rychle klesá kapacita baterie – snižuje se doba letu. Pokud jdete létat v zimě, držte baterie v teple až do startu. Stačí pod bundou na těle nebo můžete použít chemické ohřívací pytlíky.

Srážky

Není zakázáno létat v dešti – je ale pravděpodobné, že to bude poslední let 😉

Pokud nemáte vodotěsný stroj, v dešti a sněžení  byste létat neměli.

Pro přehled o aktuálních srážkách můžete použít portál radar.bourky.cz nebo některou aplikaci pro telefon / tablet.

KP Index

Je index geomagnetické aktivity / sluneční aktivity. Pokud je KP index vyšší než 6 (nebo se v novinách píše o sluneční bouři a možnosti vidět polární záři i u nás) měli byste zpozornět. Při vysokém KP indexu je možnost rušení jak řídícího a video signálu, tak i GPS a kompasu ve stroji.

Hodnotu KP Indexu zjistíte nejlépe na stránkách NOAA nebo pomocí doporučených aplikací pro mobil / tablet.

 

Pod nulou

Pozor na námrazu na vrtulích – může se objevit i při teplotách lehce nad nulou a může mít fatální následky.

Pozor na baterie – udržujte je v teple až do startu.

Nenechávejte baterie v autě – neměly by ani zmrznout ani se přehřát!

Viditelnost

Podle předpisů (a zdravého rozumu) byste měli létat vně oblačnosti (vč. mlhy).

Jednak neztratíte stroj z dohledu a průlet oblačností může způsobit kondenzaci a poškození nebo zničení elektroniky stroje!

Ostatní provoz

Pokud máte dron lehčí, než 0,91 kg a budete létat blíž, než 5,5 km od letiště, buďte opatrní a dávejte pozor na provoz ve vzduchu ve vaší blízkosti (to samozřejmě platí kdekoli budete létat – nejen v blízkosti letiště). Nezapomeňte, že vše co je ve vzduchu s vámi a má člověka na palubě má před vámi přednost! Bez ohledu na to, jak vysoko letí a „co tu sakra dělá“. Vy stojíte bezpečně na zemi, oni letí ve vzduchu.

Když něco letí

Je vaší povinností udělat vše pro to, aby nedošlo k ohrožení jiného letadla (paraglidu, balónu atd.) ve vzduchu. Pokud vidíte nebo slyšíte, že se k vám něco blíží, začněte co nejrychleji klesat! Pokud byste viděli, že se nevyhnete srážce, použijte CSC pro vypnutí motorů a okamžité ukončení letu – skoro jistě svůj dron rozbijete ale nikoho nezabijete.

Jak létat bezpečně ?

  • Naučte se nejprve opravdu dobře ovládat svůj stroj.
  • Nacvičte si krizové situace!
  • Plánujte své lety.
  • Držte se pravidel.
  • Vezměte někoho sebou – může dávat pozor na okolní provoz a vy se můžete soustředit na let.
Share This