Plánujeme let
PočasíPočasí
Počasí se nedá naplánovat 😉
Můžete se ale orientovat podle předpovědi.
Co je pro bezpečné létání důležité ?
Vítr, teplota, viditelnost, srážky, KP index.
Vítr
Neměli byste létat při větru větším, než 10 m/s (cca do 40 km/h). Větší stroje zvládnou i silnější vítr ale:
- ve větru se mnohem rychleji vybíjí baterie – myslete na to a nechte si větší rezervu pro bezpečný návrat.
- nenastavujte výšku pro návrat na místo startu (RTH) zbytečně vysoko – ve 100m může foukat mnohem víc, než v 50m!
- ve větru si nechte více prostoru pro manévrování – držet se dál od překážek (stromy, keře) – při silnějším poryvu to hlavně lehčí stroj nemusí zvládnout.
- Pozor na letní bouřky – vítr před bouřkou zesiluje velmi rychle!
- Není žádný předpis pro vítr – je čistě na vás, na co si troufnete ale hlavně při nárazovém větru buďte opatrní!
Můžete použít např. www.windy.com kde jsou i poryvy větru (na obrázku je vidět, že vítr je okolo 6 m/s ale poryvy přes 10 m/s).
Viditelnost
Podle doplňku X se ve vzdušném prostoru třídy G smí létat vně oblaků (platí i pro mlhu). A protože bychom měli létat tak, abychom stroj viděli, je to nejen podle předpisů ale i podle zdravého rozumu.
Krom toho je zakázáno létat v noci! Letět můžete od občanského svítání do občanského soumraku.
Kdy je občanské svítání a soumrak zjistíte buď na webu nebo pomocí některé aplikace pro mobil/tablet.
Teplota
Při letech pod nulou (nebo lehce nad) dávejte hlavně pozor na námrazu. Těžko ji předpovíte takže nezbývá než sledovat chování stroje. Pokud vidíte pokles výkonu, nestabilní chování – rychle přistaňte. Námraza se může vytvořit během minut a stroj může jít velmi rychle k zemi 🙁
Námraza se může vytvořit i při teplotách lehce nad nulou.
Baterky: při nízkých teplotách (a naopak při teplotě 40 a více) velmi rychle klesá kapacita baterie – snižuje se doba letu. Pokud jdete létat v zimě, držte baterie v teple až do startu. Stačí pod bundou na těle nebo můžete použít chemické ohřívací pytlíky.
Srážky
Není zakázáno létat v dešti – je ale pravděpodobné, že to bude poslední let 😉
Pokud nemáte vodotěsný stroj, v dešti a sněžení byste létat neměli.
Pro přehled o aktuálních srážkách můžete použít portál radar.bourky.cz nebo některou aplikaci pro telefon / tablet.
KP Index
Je index geomagnetické aktivity / sluneční aktivity. Pokud je KP index vyšší než 6 (nebo se v novinách píše o sluneční bouři a možnosti vidět polární záři i u nás) měli byste zpozornět. Při vysokém KP indexu je možnost rušení jak řídícího a video signálu, tak i GPS a kompasu ve stroji.
Hodnotu KP Indexu zjistíte nejlépe na stránkách NOAA nebo pomocí doporučených aplikací pro mobil / tablet.
Pod nulou
Pozor na námrazu na vrtulích – může se objevit i při teplotách lehce nad nulou a může mít fatální následky.
Pozor na baterie – udržujte je v teple až do startu.
Nenechávejte baterie v autě – neměly by ani zmrznout ani se přehřát!
Viditelnost
Podle předpisů (a zdravého rozumu) byste měli létat vně oblačnosti (vč. mlhy).
Jednak neztratíte stroj z dohledu a průlet oblačností může způsobit kondenzaci a poškození nebo zničení elektroniky stroje!
Ostatní provoz
Pokud máte dron lehčí, než 0,91 kg a budete létat blíž, než 5,5 km od letiště, buďte opatrní a dávejte pozor na provoz ve vzduchu ve vaší blízkosti (to samozřejmě platí kdekoli budete létat – nejen v blízkosti letiště). Nezapomeňte, že vše co je ve vzduchu s vámi a má člověka na palubě má před vámi přednost! Bez ohledu na to, jak vysoko letí a „co tu sakra dělá“. Vy stojíte bezpečně na zemi, oni letí ve vzduchu.
Když něco letí
Je vaší povinností udělat vše pro to, aby nedošlo k ohrožení jiného letadla (paraglidu, balónu atd.) ve vzduchu. Pokud vidíte nebo slyšíte, že se k vám něco blíží, začněte co nejrychleji klesat! Pokud byste viděli, že se nevyhnete srážce, použijte CSC pro vypnutí motorů a okamžité ukončení letu – skoro jistě svůj dron rozbijete ale nikoho nezabijete.
Jak létat bezpečně ?
- Naučte se nejprve opravdu dobře ovládat svůj stroj.
- Nacvičte si krizové situace!
- Plánujte své lety.
- Držte se pravidel.
- Vezměte někoho sebou – může dávat pozor na okolní provoz a vy se můžete soustředit na let.