Letíme !

Předletová příprava

Doma před letem

Než vyrazíte, zkontrolujte následující:

  • naplánoval jsem místo, mrknul na počasí – všechno je OK
  • mám všechno nabité (stroj, RC ovladač, tablet, telefon)
  • mám SD kartu ve stroji – nenechal jsem ji ve čtečce v PC?
  • mám vše zabalené – vrtule, baterky, tablet, USB kabel, mikrovláknovou utěrku na objektiv.

Na místě před letem

Před letem, zkontrolujte následující:

  • jsou vrtule správně nasazené a drží ?
  • baterie správně usazená a drží na místě ?
  • sundejte chránič gimbalu / kamery
  • zapněte RC, připojte tablet / telefon
  • nastavte antény do správné pozice
  • zkontrolujte, že máte zapnutý režim P (GPS)
  • zapněte stroj (vždy zapínejte RC ovladač jako první, až poté stroj)
  • počkejte na spojení RC se strojem a s aplikací
  • počkejte na „zahřátí“ IMU a zachycení dostatečného počtu satelitů 
  • zkontrolujte nastavení výšky pro návrat 
  • zkontrolujte nastavení pozice pro návrat (na místo startu) (1)
  • zkontrolujte zapnutí senzorů pro vyhýbání překážkám (pokud jsou) (2)
  • zkontrolujte varování nízkého stavu baterie (30%) a kritického stavu baterie (10%) (3)
  • zkalibrujte kompas (4)
  • postavte stroj zadní částí (baterií) k sobě na místo startu a kus ustupte
  • zkontrolujte na mapě zápis místa startu (home point)
  • zkontrolujte okolí jak na zemi, tak ve vzduchu. Vykažte případné zvědavce do bezpečné vzdálenosti
  • zapněte motory – než vzlétnete, chvilku počkejte a poslechněte si zvuk stroje – pokud zní divně nebo jinak, raději znovu zkontrolujte vrtule případně použijte náhradní
  • Vše je OK ? Můžeme LETĚT!

1-3 nemusíte kontrolovat vždy – aplikace si tyhle volby pamatuje – ale vždy to zkontrolujte po aktualizaci aplikace nebo firmware stroje !

(1) pozice pro návrat může být buď v místě startu, v místě kde se zrovna nachází stroj nebo dynamická (tam, kde je RC ovladač). Používejte místo startu.

(2+3) aplikace si tohle nastavení pamatuje (kontrolujte po aktualizacích)

(4) Kalibrace kompasu – pokud létáte na stále stejném místě nebo blízko, nemusíte kompas kalibrovat před každým letem. Vždy kalibrujte, když změníte lokaci (desítky km nebo výrazně jiná nadmořská výška nebo vás k tomu aplikace vyzve).

POZOR: pokud se po zapnutí stroje objeví hláška jako „Strong interference“ „Compass Error“ apod. přesuňte se na jiné místo a zkalibrujte kompas. NIKDY nekalibrujte kompas v blízkosti kovových předmětů, magnetických polí (např. elektromotor), vysílačů apod. Z takových míst ani NESTARTUJTE! Špatně zkalibrovaný kompas nebo jeho chyba vede většinou k nepředvídatelnému chování stroje, nemožnosti ho ovládat a možnému Fly Away (stroj někam odletí bez možnosti ho ovládat – nereaguje na nic).

TIP: venku startujte vždy v režimu GPS i když plánujete let v ATTI (to se netýká letu v uzavřených prostorách).

Předletová příprava

Je důležitá a než vám všechny postupy přijdou automatické, je dobré si udělat „check list“ – tedy seznam toho, co máte udělat než vyletíte.

Na nic pak nezapomenete a nebudete překvapeni třeba tím, že jste nechtě ve větru vzlétli v režimu ATTI a stroj letí přímo na vás 😉

Tipy

Krom mikrovláknové utěrky (zamlžený nebo špinavý objektiv = zkažený záběr) můžete přibalit i malý hasičák alespoň do auta (LiPol opravdu dobře hoří) a od věci není ani repelent – hlavně v ranních hodinách se opravdu potřebujete soustředit spíš na řízení stroje než na odhánění komárů 😉

Ostatní provoz

Pokud máte dron lehčí, než 0,91 kg a budete létat blíž, než 5,5 km od letiště, buďte opatrní a dávejte pozor na provoz ve vzduchu ve vaší blízkosti (to samozřejmě platí kdekoli budete létat – nejen v blízkosti letiště). Nezapomeňte, že vše co je ve vzduchu s vámi a má člověka na palubě má před vámi přednost! Bez ohledu na to, jak vysoko letí a „co tu sakra dělá“. Vy stojíte bezpečně na zemi, oni letí ve vzduchu.

Když něco letí

Je vaší povinností udělat vše pro to, aby nedošlo k ohrožení jiného letadla (paraglidu, balónu atd.) ve vzduchu. Pokud vidíte nebo slyšíte, že se k vám něco blíží, začněte co nejrychleji klesat! Pokud byste viděli, že se nevyhnete srážce, použijte CSC pro vypnutí motorů a okamžité ukončení letu – skoro jistě svůj dron rozbijete ale nikoho nezabijete.

Jak létat bezpečně ?

  • Naučte se nejprve opravdu dobře ovládat svůj stroj.
  • Nacvičte si krizové situace!
  • Plánujte své lety.
  • Držte se pravidel.
  • Vezměte někoho sebou – může dávat pozor na okolní provoz a vy se můžete soustředit na let.
Share This